Therapiehonden

Schoolhonden

SBO De Batavier in Hengelo werkt sinds een aantal jaren in school met de schoolhonden Bexter en Klaas. Dit om kinderen op sociaal emotioneel gebied te ondersteunen. Bijvoorbeeld bij verdriet, drift, rekening houden met elkaar, stress verlagen en onzekerheid.

 

Bexter, de Golden Doodle, woont bij juf Marieke ter Braak. Marieke is opgeleid tot therapiehond-begeleidster.

Klaas is de hond van juf Iefke Segerink. Een Australian labradoodle van 3 jaar oud. Hij heeft een gedragstest ondergaan en is hiervoor geslaagd. Klaas is opgeleid tot therapiehond. 

 

 

 

Op de dagen dat juf Marieke en juf Iefke werken komen Bexter en Klaas mee naar school. Ze worden in de groep onder meer betrokken bij activiteiten rondom de taalontwikkeling: begrippen en woordenschat. Daarnaast voor verzorging van een hond, rust, ontspanning en plezier. Ze dragen bij aan fijne sfeer in de klas. Er zijn minder conflicten, het is laagdrempelig en werkt echt stressverlagend. 

 

Individuele coaching

Bexter en Klaas kunnen ook helpen met individuele kindercoaching. Met deze coaching wordt extra aandacht besteed aan het weerbaar worden, grenzen leren aangeven en zelfvertrouwen krijgen. Kinderen die niet goed in hun vel zitten, verdrietig of boos zijn, kunnen hun troost of rust weer bij de hond vinden.

 

Een hond oordeelt niet

Onderzoek wijst uit dat kinderen veel steun halen uit de aanwezigheid van een hond. Een hond nodigt uit tot contact, is vaak blij als hij aandacht krijgt en geeft zo ook heel graag aandacht terug. Een hond oordeelt niet en maakt geen onderscheid. Wetenschappelijk is bewezen dat de aanwezigheid van een hond en het aaien van een hond ontspannen werkt en daardoor stress verlaagt.

 

‘De hond reageert altijd eerlijk, direct en zonder oordeel op het gedrag van de leerling’

 De leerling leert wat het effect van het eigen gedrag is op het gedrag van de hond. De hond reageert altijd eerlijk, direct en zonder oordeel op het gedrag van de leerling. Bexter en Klaas laten zien wat de leerling uitstraalt, zodat de lichaamstaal en intentie van de leerling snel duidelijk wordt. Sta je in je kracht? Geloof je in jezelf? Toon je daadkracht? Zo niet, dan gehoorzamen de honden niet. De leerling leert door de coaching wat hij kan veranderen in lichaamshouding, stem en vertrouwen in zichzelf. 

 

Lezen wordt leuker

De schoolhonden worden ook ingezet als leesmaatje. Dit om ter bevordering van het leesplezier en voor kinderen met ernstige leesproblemen. Een hond is een goede luisteraar voor kinderen die moeite hebben met de taal-, spraak en/of op oudere leeftijd met het lezen. 

Kinderen vinden lezen niet altijd leuk. Vooral niet als ze het moeilijk vinden en hardop moeten voorlezen. Het motiveert veel meer als ze mogen voorlezen aan een hond. Bexter en Klaas oordelen niet, een lees- of spreek foutje is geen probleem. De hond is geduldig, geeft geen commentaar en accepteert. Zo leert het kind sneller nieuwe vaardigheden.