Onze therapie-honden

Leerlingen SBO De Batavier vinden troost en rust bij schoolhonden Bexter en Klaas

Het werkt rustgevend en stressverlagend. SBO De Batavier in Hengelo werkt sinds dit schooljaar in 2 groepen met de schoolhonden Bexter en Klaas. Dit om kinderen op sociaal emotioneel gebied te ondersteunen. Bijvoorbeeld bij verdriet, drift, rekening houden met elkaar, stress verlagen en onzekerheid. Juf Marieke en Iefke hopen dat Klaas en Bexter straks op de hele school kunnen worden ingezet. “Zodat alle kinderen ervan kunnen profiteren”, vertelt Marieke. “Voor de kinderen in de klas is het super”, zegt Iefke.
Bexter, de 4-jarige Golden Doodle, woont bij juf Marieke ter Braak. Marieke is opgeleid tot therapiehond-begeleidster. Op de dagen dat juf Marieke werkt in groep 1, komt Bexter mee naar school. Bexter wordt onder meer betrokken bij activiteiten rondom de taalontwikkeling: begrippen en woordenschat. Zo helpt de hond de kleuters van Juf Marieke en Nancy.

Kindercoaching
Omdat Bexter een therapiehond is, kan hij ook helpen met individuele kindercoaching. Met deze coaching wordt extra aandacht besteed aan het weerbaar worden, grenzen leren aangeven en zelfvertrouwen krijgen. “Kinderen die niet goed in hun vel zitten, verdrietig of boos zijn, kunnen hun troost of rust weer bij de hond vinden”, vertelt Marieke.
Leerling Jesse uit de onderbouw bijvoorbeeld krijgt het voor elkaar om Bexter een parcours te laten lopen. Eerst over een hindernis, vervolgens nog een hindernis, door de ring springen en nog een keer linksom draaien. “Sinds ik dit parcours met Bexter mag doen, kan ik weer mezelf zijn”, vertelt Jesse.

Foto: Jesse met Bexter

Een hond oordeelt niet
Onderzoek wijst uit dat kinderen veel steun halen uit de aanwezigheid van een hond. Een hond nodigt uit tot contact, is vaak blij als hij aandacht krijgt en geeft zo ook heel graag aandacht terug. Een hond oordeelt niet en maakt geen onderscheid. Wetenschappelijk is bewezen dat de aanwezigheid van een hond en het aaien van een hond ontspannen werkt en daardoor stress verlaagt.

‘De hond reageert altijd eerlijk, direct en zonder oordeel op het gedrag van de leerling’

De leerling leert wat het effect van het eigen gedrag is op het gedrag van de hond. “De hond reageert altijd eerlijk, direct en zonder oordeel op het gedrag van de leerling”, vertelt Marieke. Bexter laat zien wat de leerling uitstraalt, zodat de lichaamstaal en intentie van de leerling snel duidelijk wordt. Sta je in je kracht? Geloof je in jezelf? Toon je daadkracht? Zo niet, dan gehoorzaamt de hond niet. De leerling leert door de coaching wat hij kan veranderen in lichaamshouding, stem en vertrouwen in zichzelf.
Klaas is de hond van juf Iefke Segerink. Een Australian labradoodle van ruim 4 maanden oud. Vanaf 10 weken is hij met juf Iefke van groep 7c meegegaan naar school. Hij wordt ook opgeleid tot therapiehond.

Therapiehond in opleiding Klaas

 Lezen wordt leuker
Juf Iefke vertelt dat het project met de schoolhonden ook goed werkt voor de leesbevordering. Een leerling uit mijn klas houdt niet erg van lezen, maar als hij bij Klaas op het kussen mag zitten, vindt hij het wel leuk”, vertelt Iefke. “Zo zei hij zelf: “Klaas is mijn leesmaatje.” Een hond is een goede luisteraar voor kinderen die moeite hebben met de taal-, spraak en/of op oudere leeftijd met het lezen.
Kinderen vinden lezen niet altijd leuk. Vooral niet als ze het moeilijk vinden en hardop moeten voorlezen. Het motiveert veel meer als ze mogen voorlezen aan een hond. Bexter en Klaas oordelen niet, een lees- of spreekfoutje is geen probleem. De hond is geduldig, geeft geen commentaar en accepteert. Zo leert het kind sneller nieuwe vaardigheden.
Iefke vindt dat de hond in de klas ook bijdraagt aan een fijne sfeer. “De leerlingen vinden een stukje rust terug, er zijn minder conflicten, het is laagdrempelig en werkt echt stressverlagend. Als ze bijvoorbeeld heel goed gewerkt hebben, mogen ze nog even spelen met Klaas.”

Maar… er zijn wel afspraken
Er zijn natuurlijk net als bij een hond thuis wel duidelijke afspraken. Zo laten de leerlingen de hond slapen als hij slaapt en mag er alleen geknuffeld worden als de juf dit aangeeft. En als hij bij je tafeltje komt, mag je even aaien, maar daarna moet je natuurlijk wel snel weer doorwerken.
Juf Marieke en Iefke hopen dat Klaas en Bexter straks op de hele school kunnen worden ingezet. “Zodat alle kinderen ervan kunnen profiteren”, aldus Marieke.

Bron: Uit de buurt (Hengelo)