Kernwaarden
Veiligheid |
“Alleen kinderen die het goed maken, kunnen het goed maken” Als kinderen zich prettig en veilig voelen zijn ze in staat om zich goed te ontwikkelen. Bij een veilige basis draait het om beschermd zijn of het zich beschermd voelen in en om de school. Zicht hebben op de veiligheidsbeleving en de beleving van het schoolklimaat door leerlingen, leraren, ondersteunend personeel, ouders en directie is hierbij cruciaal. Weten wat er speelt, knelpunten signaleren en acties hierop uitzetten. Ouders en team spelen een belangrijke rol in het zorgen voor sociale veiligheid en in het signaleren, begrenzen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We dragen de normen en waarden van onze school samen uit. |
Personeel |
Het personeel streeft ernaar om de veiligheidsbeleving bij leerlingen optimaal te maken door:
|
Leerling |
Leerlingen kunnen een grote rol spelen in de veiligheidsbeleving door:
|
Hoe? |
De veiligheidsbeleving bij alle betrokkenen proberen wij te vergroten door:
|
Vertrouwen |
“Als ik vertrouwen heb in mijn eigen kunnen, sta ik open om te leren” Vertrouwen: Geloven in jezelf, durven te leren, durven te groeien, bouwen, steunen…… Onder vertrouwen verstaan wij dat we onszelf afhankelijk durven op te stellen van een ander. Vertrouw op jezelf en op je omgeving. Vertrouwen geven en nemen vraagt LEF en moet groeien. Zonder vertrouwen is er geen veilig gevoel en dat is essentiële basisbehoefte. Als je op jezelf vertrouwt ga je er vanuit dat je iets goed kunt. Wij proberen kinderen te leren om zicht te krijgen op hun kwaliteiten en valkuilen en ook welke vaardigheden er nodig zijn om met deze valkuilen om te gaan. |
Personeel |
We werken aan het “Vertrouwen” bij de leerlingen door:
|
Leerling |
De leerlingen kunnen groeien door:
|
Hoe? |
Dit doen wij door:
|
Verantwoordelijkheid |
“Ik doe wat ik kan en ik laat dat zien” Verantwoordelijkheid: nemen, geven, kunnen voelen, krijgen, delen….. We willen het samen met de leerlingen goed hebben in de school en in de groep. Iedereen leert vanuit een basis van vertrouwen en veiligheid en maakt vanuit deze basis eigen keuzes en aanvaardt de consequenties hiervan. Kinderen en teamleden leren steeds meer eigen verantwoordelijkheid te nemen en hun handelen te legitimeren. Dit vraagt vertrouwen, in jezelf en in de ander. Daarnaast vraagt het om vrijheid en ruimte geven aan de kinderen, zodat het mogelijk wordt om die verantwoordelijkheid te kunnen/mogen nemen. Deze vrijheid en ruimte staan gelijk aan de verantwoordelijkheid die de kinderen aan kunnen. Hierbij moet je denken aan de verantwoordelijkheid voor je gedrag, de verantwoordelijkheid voor de materialen, maar ook de verantwoordelijkheid voor de taak waaraan wordt gewerkt. |
Personeel |
We leren de leerlingen om op een juiste wijze de verantwoording te nemen en met verantwoordelijkheid om te gaan. Dit doen wij door:
|
Leerling |
De leerlingen kunnen proberen om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen door:
|
Hoe? |
Dit doen we door te werken met:
|
Respect |
“Je kunt pas respect hebben voor een ander als je respect kunt hebben voor jezelf” Respect is een gevoel van bewondering, ontzag of eerbied. Dit kan respect zijn voor mensen al of niet op grond van iemands kwaliteiten of presentaties. Je aanvaardt iemand om wie die is ongeacht geaardheid, geloofsovertuiging, standpunten, voorkeuren die iemand heeft. Het is een combinatie van waardering en rekening houden met…… |
Personeel |
Om er voor te zorgen dat een ieder zich gerespecteerd voelt, verwachten wij dat:
|
Leerling |
De leerlingen kunnen respect voor zichzelf en een ander tonen door:
|
Hoe? |
Dit doen wij door:
|